
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه17
فهرست مطالب
پیچیدگی مفهوم نسبت
- از حیث غایت
- از حیث روش
- از حیث قلمرو
در آمدی روش شناختی بر مسئله نسبت علم و دین
مقدمه
مجموعه معارف انسان به سه دسته تقسیم می شوند : 1
- آنچه از طرق عادی کسب می شود ؛
- آنچه از غیر طرق عادی کسب می شود ؛
- آنچه از طریق غیر عادی کسب می شود .
- طرق عادی کسب معرفت ،
یعنی : &ldquo راه هایی که برای همه انسانها در همه زمانها بالقوه امکان دارد &rdquo ، این راه ها عبارتند از :
الف ـ طریق عقلی ـ استدلالی ؛
ب ـ طریق حسی ـ تجربی ؛
ج ـ طریق نقلی ـ تاریخی ؛
د ـ طریق کشفی ـ شهودی .
طریق غیر عادی کسب معرفت ، یعنی : &ldquo راهی که برای همه انسانها در همه زمانها بالقوه امکان ندارد &rdquo و آن &ldquo طریق وحی &rdquo است .
در ارتباط با آنچه از غیر طرق عادی توسط انسان کسب می شود ، می توان به علوم روحی یا فرا روان شناختی اشاره نمود.2
در تحقیقات مختلف برای پاسخگویی به مساله &ldquo نسبت علم و دین &rdquo اگر علم به معنای طریق عادی اول در نظر گرفته شود در حقیقت &ldquo نسبت فلسفه و دین &rdquo مطرح می گردد و اگر علم به معنای طریق دوم در نظر گرفته شود &ldquo نسبت علوم تجربی و دین &rdquo مد نظر قرار می گیرد ، همین طور ممکن است طریق عادی سوم و چهارم در نظر گرفته شود که در این صورت &ldquo نسبت تاریخ و دین &rdquo و &ldquo نسبت عرفان و دین &rdquo مطرح خواهد شد .
مراد از دین مجموعه تعالیمی است که از طریق غیر عادی کسب معرفت ، یعنی &ldquo وحی &rdquo 3 بدست می آید ، 4 اما گاه معادل خود متون دینی گرفته می شود و گاه به تفسیر متون دینی و گاهی نیز به سیره عملی دینداران اطلاق می شود .
در نوشتار حاضر مراد ما از علم &ldquo مجموعه معارفی است که بشر از طرق عادی کسب معرفت

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-98309-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d9%85%d8%af%d9%8a-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%8a-%d8%a8%d8%b1-%d9%85/
- ۹۵/۰۵/۲۶