
فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات46
توحید در قرآن
مقدمه: توحید و یکتایى خداوند متعال یکى از اصول اعتقادى اسلام و همه ادیان ابراهیمى است. در قرآن کریم در آیات زیادى به این مسئله اشاره و بر آن استدلال شده است: از جمله آیات 163 و 164 سوره بقره است که براى آشنایى بیشتر با مطالب نورانى این دو آیه شریفه تفسیر آنها را از کتاب ارزشمند تفسیر المیزان اثر علامه طباطبایى (ره) تقدیم مى&rlm داریم. و الهکم اله واحد لا اله الا الله هو الرحمن الرحیم ان فى خلق السموات و الارض و اختلاف الیل و النهار...
به درستى در خلقت آسمانها و زمین و اختلاف شب و روز و کشتى&rlm ها که در دریا بسود مردم در جریانند و در آنچه که خدا ازآسمان نازل میکند یعنى آن آبى که با آن زمین را بعد از مردگیش زنده میسازد و از هر نوع جنبنده در آن منتشرمیکند و گرداندن بادها و ابرهائیکه میان آسمان و زمین مسخرند آیات و دلیلهائى است براى مردمى که تعقل کنند(164).
و بعضى از مردم کسانى هستند که بجاى خدا شریک&rlm ها میگیرند و آنها را مانند خدا دوست میدارند وکسانیکه بخدا ایمان آورده&rlm اند نسبت باو محبت&rlm شدید دارند، و اگر ستمکاران در همین دنیا آن حالت&rlm خود را که&rlm در قیامت هنگام دیدن
بیان
این آیات که مسئله توحید را خاطر نشان میکند، همه در یک سیاق و در یک نظم قرار دارند، و بر مسئله نامبرده اقامه برهان نموده، شرک و سرانجام امر آن را بیان مى&rlm کند.
(و الهکم اله واحد)، در سابق در تفسیر بسم الله در اول کتاب، تفسیر سوره حمد معناى کلمه(اله)گذشت، (معنى واحد در اله واحد )و اما معناى کلمه(واحد)، باید دانست که مفهوم وحدت از مفاهیم بدیهى است که درتصور آن هیچ حاجت بان نیست که کسى آنرا برایمان معنا کند و بفهماند که وحدت یعنى چه&rlm چیزى که هست موارد استعمال آن مختلف است، چه بسا چیزى را بخاطر یکى از اوصافش&rlm واحد بدانند، و مثلا بگویند مردى واحد، عالمى واحد، شاعرى واحد، که مى&rlm فهماند صفت&rlm مردانگى و علم و شعر که در او است&rlm شرکت و کثرت نمى&rlm پذیرد و درست هم هست، چون&rlm رجولیتى که در زید است قابل قسمت میان او و غیر او نیست، بخلاف رجولیتى که در زید و عمرواست - که دو مردند - و دو رجولیت دارند و مفهوم رجولیت در بین آن دو تقسیم شده و کثرت&rlm پذیرفته است.
پس زید از این جهت - یعنى از جهت داشتن صفتى بنام رجولیت - موجودى است واحدکه قابل کثرت نیست، هر چند که از جهت این صفت و صفات دیگرش مثلا علمش و قدرتش وحیاتش، و امثال آن واحد نباشد، بلکه کثرت داشته باشد.
(بیان فرق اجمالى بین دو کلمه احد و واحد )ولى این جریان در خداى سبحان وضع دیگرى بخود مى&rlm گیرد، میگوئیم خدا واحد است، بخاطر اینکه صفتى که در اوست - مثلا الوهیتش - صفتى است که احدى با او در آن صفت&rlm شریک نیست و باز مى&rlm گوئیم: خدا واحد است چون علم و قدرت و حیات دارد، و خلاصه بخاطرداشتن چند صفت وحدتش مبدل به کثرت نمى&rlm شود، براى اینکه علم او چون علوم دیگران وقدرتش و حیاتش چون قدرت و حیات دیگران نیست، و علم و قدرت و حیات و سایر صفاتش اورا متکثر نمى&rlm کند، تکثرى که در صفات او هست تنها تکثر مفهومى است و گر نه علم و قدرت وحیاتش یکى است، آنهم ذات او است، هیچیک از آنها غیر دیگرى نیست، بلکه او عالم است&rlm بقدرتش و قادر است بحیاتش، وحى است به علمش، بخلاف دیگران که اگر قادرند به قدرتشان&rlm قادرند و اگر عالم هستند، به علمشان عالم هستند، خلاصه صفاتشان هم مفهوما مختلف است وهم عینا.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
توحید در قرآن............................................................................................................ 1
گفتارى در معناى توحید از نظر قرآن .......................................................................... 8
استدلال قرآن بر یگانگى پروردگار ............................................................................. 16
یگانگى خدا................................................................................................................ 23
مراتب توحید............................................................................................................... 25
عدل چیست؟ .............................................................................................................. 27
منابع و ماخذ................................................................................................................ 33

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-6524-%d8%aa%d9%88%d8%ad%d9%8a%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86/
- ۹۵/۰۵/۲۳